Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Hoe krijg ik een sixpack?

Hoe krijg ik een sixpack?

Hoe krijg ik een “sixpack”?

In dit artikel gaan we aan de slag met de vraag: hoe krijg ik een sixpack? In alle jaren dat wij mensen begeleiden en helpen naar een slanker, strakker en fitter lijf krijgen wij regelmatig de vraag: “Wat is nou de beste buikspieroefening om mijn buik strakker te maken”? Laat ik je maar direct uit de droom helpen, die oefening is er niet! In dit artikel leg ik je uit hoe het menselijk lichaam werkt en hoe het komt dat sommige mensen wel zichtbare buikspieren hebben en andere niet. Daarnaast bespreken we wat de meest effectieve manier is om je buikspieren weer zichtbaar te maken.

 

Heeft iedereen een “sixpack”?

Ja die hebben wij allemaal, maar bij de meeste mensen is deze niet zichtbaar. Buikspieren worden namelijk zichtbaar op het moment dat de hoeveelheid vet op de buik laag is. Hoe minder vet op je buik, hoe beter je buikspieren zichtbaar zijn. Het zou goed kunnen dat persoon A zichtbare buikspieren heeft bij 14% lichaamsvet en dat ze bij persoon B pas zichtbaar worden bij 10% lichaamsvet. Het gaat dus echt om de hoeveelheid vet op je buik.

Hoe krijg ik een sixpack?

Zijn er dan specifieke oefeningen om dit buikvet te verbranden?

Dit is exact het punt waar de meeste verwarring over ontstaat. Op het moment dat wij een buikspieroefening doen, dan zal het lichaam niet alleen het vet dat op de buik zit verbranden. Ditzelfde geldt voor alle spieren in ons lichaam. Wanneer wij een beenoefening doen zal niet alleen het vet dat op je benen zit gebruikt worden als brandstof.

Het heeft in veel gevallen weinig zin om alleen de spieren te trainen van jouw “probleemgebieden”.

Hoe dan wel?

Als wij voor een langere periode meer energie eten en drinken dan wij verbranden, dan zal het lichaam deze extra energie opslaan in de vorm van vet. De hormonen in je lichaam zijn verantwoordelijk voor de plek waar dit vet wordt opgeslagen. Zo zien we dat bij veel vrouwen dit vet wordt opgeslagen op de benen en billen (vanwege het vrouwelijke hormoon oestrogeen) en bij mannen is dit vaak op de buik (vanwege het hormoon testosteron).

Om ook in deze “probleemgebieden” slanker te worden zul je het totale vetpercentage op je lichaam moeten verlagen. Hierdoor  zul je ook in díe gebieden (dus ook op je buik) slanker worden en komen de spieren te voorschijn. Uiteindelijk kun je op deze manier een sixpack krijgen.

Het allerbelangrijkste bij het verlagen van je vetpercentage

Wil je de hoeveelheid vet op je lichaam verlagen? Dan is het juiste voedingsplan het allerbelangrijkste. Wanneer wij voor een langere periode minder energie (kcal) eten en drinken dan dat we verbranden, dan heeft ons lichaam reserves nodig om onze spieren, hersenen en organen van energie te voorzien. Deze reserve energie wordt opgeslagen in de vorm van vet en zal in deze situatie dus worden verbruikt.

We kunnen dit proces op verschillende manieren versnellen. Eén van die manieren is door middel van training. Door te trainen verbranden wij meer energie en zal het lichaam dus meer gebruik moeten maken van de reserve voorraad (vet).

Met alleen trainen zal het een lastig verhaal worden om je vetpercentage te verlagen. Als je 1 kg vet wil verliezen dan zul je 7700 kcal moeten verbranden. Met een uurtje hardlopen verbrand je ongeveer 1100 kcal. Blijf je dus dezelfde hoeveelheid kcal eten dan zal het erg lang duren voordat je daadwerkelijk resultaat zult gaan zien.

Hoe krijg ik een sixpack

Conclusie

Focus op het gezonder maken van je lichaam door een goed, gezond en gevarieerd voedingsplan. Hiermee creëer je de voorwaarden om vet te verbranden. Zorg dat je voor een langere periode minder kcal eet en drinkt dan je verbrandt zodat het lichaam de reserve voorraad vet gaat verbranden.

Ga daarnaast met krachttraining aan de slag om meer te verbranden, je lichaam sterker te maken en het te vormen. Train grote spiergroepen die veel verbranden. Daarnaast zorgt krachttraining ervoor dat je lichaam meer kan verbranden als je niet traint of beweegt.

 

 

In twee weken een strakkere buik en een lager vetpercentage

Download gratis ons voedingsplan en boek in de eerste twee weken direct resultaat

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *