Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Waar is omega 3 goed voor?

Voordelen omega 3

Waar zijn omega 3 vetzuren goed voor?

Omega 3 vetzuren zijn essentieel voor een gezond lichaam. De laatste jaren zijn er enorm veel onderzoeken naar omega 3 gedaan. In dit artikel beschrijven wij een aantal belangrijke voordelen van omega 3.

De bekendste omega 3 vetzuren zijn ALA, EPA en DHA. Ieder van deze vetzuren heeft zijn eigen voordelen. Omega 3 vetzuren zijn essentiële vetzuren wat betekent dat het lichaam ze zelf niet aan kan maken en je ze dus uit je voeding moet halen. Het is dus enorm belangrijk om dagelijks voldoende omega 3 binnen te krijgen.

De gezonheidsraad adviseert om ongeveer 200 milligram omega 3 per dag te nemen (voor een volwassen persoon). De exacte hoeveelheid is afhankelijk van het aantal kcal dat je dagelijks eet.

1. Hart- en vaatziekten 

Hart- en vaatzieketen is één van de meest voorkomende doodsoorzaak wereldwijd. Uit onderzoek blijkt dat omega 3- vetzuren enorm belangrijk zijn voor gezonde bloedvaten en een goed functionerend hart. Een aantal van de belangrijkste voordelen voor hart en bloedvaten zijn:

  1. Verlagen bloeddruk. Omega 3 kan de bloeddruk bij mensen met een te hoge bloeddruk verlagen;
  2. Goede cholesterol. Er zijn twee soort cholesterol LDL (“slechte” cholesterol) en HDL (“goede” cholesterol). Door dagelijks voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen kun je het (goede) HDL cholesterol verhogen. Het gevaar van een te hoog cholesterol lees je hier
  3. Gezonde aderen. Omega 3 zorgt ervoor dat de wanden van aderen glad blijven en helpen vernauwingen in aders te voorkomen.

2. Helpt tegen depressies en angsten

Uit onderzoek blijkt dat mensen die voldoende omega 3 vetzuren nemen een lagere kans hebben op een depressie of angststoornis. Daarnaast zorgen omega 3 vetzuren dat de symptomen van een angststoornis of depressie sterk verlagen.

3. Zwangerschap en pasgeboren kinderen

Met name de DHA uit omega 3 vetzuren is belangrijk tijdens de zwangerschap en direct na de geboorte van het kind. Uit onderzoek blijkt dat dit een positief effect heeft op de ontwikkeling van de hersenen en het netvlies van het kind.

4. Omega 3 is goed voor de huid

DHA is verantwoordelijk voor de gezondheid van de celmembranen van de huid. Een gezond celmembraan is belangrijk voor een soepele en rimpelvrij huid. EPA kan acne voorkomen en zorgt voor voldoende vocht in de huid.

Omega 3 supplementen

Wanneer je te weinig vis eet is het aan te raden om dit aan te vullen d.m.v. een voedingssupplement Dit kan met omega capsules of door een vloeibare variant. Via onze webshop zijn beide te bestellen. De vloeibare variant bevat een hogere dosering EPA en DHA dan de capsules.

Mocht je persoonlijk advies over deze of andere supplementen dan helpen wij je graag.

 

In twee weken een strakkere buik en een lager vetpercentage

Download gratis ons voedingsplan en boek in de eerste twee weken direct resultaat

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *