Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wat is carb cycling en werkt het bij afvallen?

Carb Cycling afvallen

Wat is Carb Cycling?

Carb Cycling wil zeggen dat ik dagen met veel koolhydraten afwissel met dagen waarop ik weinig koolhydraten eet. Het is een methode die veel (top) sporters en bodybuilders gebruiken. Op dagen dat een zware training staat ingepland is de hoeveelheid koolhydraten hoog en op dagen dat er niet getraind wordt worden er weinig koolhydraten gegeten.

Hoe pas ik Carb Cycling toe?

Wil je Carb Cycling perfect toepassen in jouw voedingsschema? Dan is het belangrijk dat je exact weet hoeveel macro’s jouw lichaam dagelijks nodig heeft (dus hoeveel gram koolhydraten, eiwitten en vetten). Op deze manier kun je bepalen wat voor jouw lichaam de optimale verdeling is; hoeveel gram koolhydraten je op een “koolhydraatrijke dag” moet eten en hoeveel gram koolhydraten je op een “koolhydraatarme dag” moet eten.

Wij adviseren onze leden in de meeste gevallen om dit niet helemaal tot de gram nauwkeurig bij te houden. Voor veel mensen is dit namelijk een te grote omslag waardoor ze het niet volhouden.

Carb Cycling afvallen

Hoe adviseren wij Carb Cycling aan onze leden?

Een goede manier om met Carb Cycling aan de slag te gaan is door op de dagen dat je een training hebt wat meer koolhydraatrijke maaltijden te eten (denk aan havermout, donker brood, volkoren pasta, etc.). Probeer deze maaltijden dan vooral rondom je trainingsmoment te eten (1,5 uur van te voren en direct daarna).

Hoe werkt Carb Cycling?

Koolhydraten en vetten geven het lichaam energie. Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam en zijn dus vooral belangrijk voor herstel.

Op dagen dat je intensief hebt getraind zal het lichaam de koolhydraten en vetten die je hebt gegeten vooral gebruiken als energie en ze dus ook direct verbranden.

Op dagen dat je niet traint heeft het lichaam de energie uit de koolhydraten minder nodig waardoor de koolhydraten sneller zullen worden opgeslagen als reserve energie (vet). Probeer op deze dagen vooral eiwitrijke maaltijden te eten zodat het lichaam goed kan herstellen van je training.

Helpt Carb Cycling bij afvallen?

Het kan je helpen bij het afvallen. Op de dagen dat je minder actief bent zijn koolhydraten minder belangrijk voor het lichaam en kun je dus gerust een stuk minder koolhydraten eten. Schrap op deze dagen maaltijden als havermout, brood, pasta en rijst.

Zoals je wellicht in andere blog’s van ons hebt gelezen is bij het afvallen een negatieve energie balans het meest belangrijk. Carb Cycling kan helpen om dit langer vol te houden. Op trainingsdagen kun je namelijk wat meer koolhydraatrijke maaltijden eten en dat zijn voor de meeste mensen de lekkere maaltijden. Zo’n dag kan dus als een soort beloning gezien worden.

Het is belangrijk om op de trainingsdagen je niet helemaal te laten gaan met de koolhydraten. Test het een paar weken uit en zoek welke koolhydraatmaaltijden jij prettig vindt om rond je trainingen te eten. Het liefst goede, gezonde maaltijden die jij ook echt lekker vindt.

Of het iets is voor jou is een kwestie van uittesten. Je kunt niet snel verkeerd gaan met deze methode, dus probeer het een paar weken uit en zoek een manier die je vol kunt houden.

In twee weken een strakkere buik en een lager vetpercentage

Download gratis ons voedingsplan en boek in de eerste twee weken direct resultaat

Lees ook:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 gezonde en makkelijk te bereiden recepten